Nog veel meer

Naast een sterk verminderde kans op kanker en hart- en vaatziekten, ‘s werelds twee grootste doodsoorzaken, biedt een plantaardig dieet tal van andere gezondheidsvoordelen. Hieronder volgt een overzicht van enkelen hiervan.

Cognitieve en mentale gezondheid

Psychische stoornissen en stoornissen aan het zenuwstelsel zijn verantwoordelijk voor meer dan 20 procent van de sterftegevallen in Nederland. Een plantaardig dieet kan grote voordelen hebben voor je cognitieve en mentale gezondheid!

Cognitieve gezondheid

Meerdere onderzoeken concluderen dat vleeseters een sterk verhoogde kans hebben op Alzheimer. Volgens sommige studies zelfs een drie keer zo hoge kans!1-3 Dierlijke producten bevatten veel meer verzadigde en transvetten dan plantaardige producten. Onderzoek heeft aangetoond dat verzadigde en transvetten, in interactie met koper uit bijvoorbeeld ons drinkwater, kan leiden tot een verhoogde kans op Alzheimer en andere cognitieve achteruitgang.4Slechts 25 gram verzadigde vetten per dag zou al genoeg zijn om de kans op Alzheimer te verdubbelen!5

Ondertussen is er bewijs dat de consumptie van melk en andere zuivelproducten de kans op Parkinson significant verhoogt.6-7 Een plantaardig dieet, daarentegen, zou de symptomen van Parkinson juist kunnen verlichten.8

Mentale gezondheid

Bijna één op de vijf Nederlanders krijgt in zijn of haar volwassen leven te maken met een depressie en elk jaar maken bijna tweeduizend Nederlands een einde aan hun eigen leven. Daar gaat plantaardig eten natuurlijk niet het complete verschil in maken, maar onderzoekers hebben wel gevonden dat plantaardig eten leidt tot een betere gemoedstoestand! En nee, dat is niet alleen omdat veganisten minder last hebben van schuldgevoel of cognitieve dissonantie ;) Vleeseters hebben meer arachidonzuur in hun lichaam. Dit leidt tot ontstekingen in de hersenen waardoor ze meer last krijgen van stemmingswisselingen, angst, stress en depressies.9-11

Diabetes 

Veganisten hebben de helft1, 60 procent2 of volgens sommige studies zelfs tot wel 78 procent minder kans op type-2 diabetes.3 Veganisten hebben minder vaak overgewicht dan vleeseters, maar zelfs bij veganisten die evenveel wegen als vleeseters werd dus alsnog een 50 tot 60 procent lager risico op diabetes gevonden.2 In deze studies werd ook gecorrigeerd voor leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, inkomen, lichamelijke activiteit, drinkgedrag, roken, slaapgedrag en hoeveelheid televisiekijken. Het risico op diabetes van vegetariërs en pescotariërs (viseters) lag ergens tussen dat van veganisten en vleeseters.

Longaandoeningen

Longaandoeningen zoals longontstekingen en COPD staan wereldwijd op nummer 3 van de lijst van grootste doodsoorzaken. Dierlijke producten bevatten veel meer verzadigde vetten dan plantaardige voeding. Die verzadigde vetten veroorzaken allerlei ontstekingsreacties in de longen en in de luchtwegen.1 Gerookt vlees verhoogt de kans op longaandoeningen zoals COPD 2 en rood en bewerkt vlees leidt tot een significant hoger risico op longkanker.3 Groente en fruit, waar veganisten meer van eten, bieden daarentegen juist bescherming. Ze versterken het immuunsysteem en verlagen daarmee de kans op luchtweginfecties, vooral bij ouderen.4 Het eten van groente en fruit 5-6, voedingsvezels7 en soja8 zorgen voor een lager risico op longziekten, vooral COPD.

Nierinsufficiëntie

Een hoge inname van dierlijke eiwitten, dierlijke vetten en cholesterol leidt tot een significant hoger risico op nierproblemen.1-2 Een plantaardig dieet daarentegen, zorgt ervoor dat je lichaam eiwit- en fosforconcentraties beter kan reguleren.3 Veganisten hebben lagere concentraties eiwitten in hun urine, wat een teken is dat de nieren beter werken.4Vleeseters hebben 60 procent meer giftige sulfaten in hun urine.5 Vegetarische6 en veganistische7 voeding, zoals soja8, levert grote voordelen op voor mensen met een chronische nierziekte.9 Tot slot hebben vleeseters ook nog eens een verhoogt risico op galstenen.10-11

Referenties cognitieve en mentale gezondheid:

  1. Broxmeyer, Lawrence. "Thinking the unthinkable: Alzheimer’s, Creutzfeldt–Jakob and Mad Cow disease: the age-related reemergence of virulent, foodborne, bovine tuberculosis or losing your mind for the sake of a shake or burger." Medical hypotheses 64.4 (2005): 699-705.
  2. Barnard, Neal D., Anne E. Bunner, and Ulka Agarwal. "Saturated and trans fats and dementia: a systematic review." Neurobiology of aging 35 (2014): S65-S73.
  3. Giem, Paul, W. Lawrence Beeson, and Gary E. Fraser. "The incidence of dementia and intake of animal products: preliminary findings from the Adventist Health Study." Neuroepidemiology 12.1 (1993): 28-36.
  4. Morris, Martha Clare, et al. "Dietary copper and high saturated and trans fat intakes associated with cognitive decline." Archives of neurology 63.8 (2006): 1085-1088.
  5. Morris, Martha Clare, et al. "Dietary fats and the risk of incident Alzheimer disease." Archives of neurology 60.2 (2003): 194-200.
  6. Chen, Honglei, et al. "Consumption of dairy products and risk of Parkinson's disease." American journal of epidemiology 165.9 (2007): 998-1006.
  7. Kyrozis, Andreas, et al. "Dietary and lifestyle variables in relation to incidence of Parkinson’s disease in Greece." European journal of epidemiology 28.1 (2013): 67-77.
  8. Baroni, Luciana, et al. "Pilot dietary study with normoproteic protein-redistributed plant-food diet and motor performance in patients with Parkinson's disease." Nutritional neuroscience 14.1 (2011): 1-9.
  9. Nanri, A., et al. "Dietary patterns and depressive symptoms among Japanese men and women." European journal of clinical nutrition 64.8 (2010): 832-839.
  10. Oddy, Wendy H., et al. "The association between dietary patterns and mental health in early adolescence." Preventive medicine 49.1 (2009): 39-44.
  11. Beezhold, Bonnie L., Carol S. Johnston, and Deanna R. Daigle. "Vegetarian diets are associated with healthy mood states: a cross-sectional study in seventh day adventist adults." Nutrition journal 9.1 (2010): 26.

Referenties diabetes

  1. Tonstad, Serena, et al. "Type of vegetarian diet, body weight, and prevalence of type 2 diabetes." Diabetes care 32.5 (2009): 791-796.
  2. Tonstad, Serena, et al. "Vegetarian diets and incidence of diabetes in the Adventist Health Study-2." Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases 23.4 (2013): 292-299.
  3. Le, Lap Tai, and Joan Sabaté. "Beyond meatless, the health effects of vegan diets: findings from the Adventist cohorts." Nutrients 6.6 (2014): 2131-2147.

Referenties Longaandoeningen

  1. Rosenkranz, Sara K., et al. "Effects of a high-fat meal on pulmonary function in healthy subjects." European journal of applied physiology 109.3 (2010): 499-506.
  2. Jiang, Rui, et al. "Cured meat consumption, lung function, and chronic obstructive pulmonary disease among United States adults." American journal of respiratory and critical care medicine 175.8 (2007): 798-804.
  3. Cross, Amanda J., et al. "A prospective study of red and processed meat intake in relation to cancer risk." PLoS medicine 4.12 (2007): e325.
  4. Gibson, Andrew, et al. "Effect of fruit and vegetable consumption on immune function in older people: a randomized controlled trial." The American journal of clinical nutrition 96.6 (2012): 1429-1436.
  5. Walda, I. C., et al. "Diet and 20-year chronic obstructive pulmonary disease mortality in middle-aged men from three European countries." European journal of clinical nutrition 56.7 (2002): 638.
  6. Tabak, Cora, et al. "Dietary factors and pulmonary function: a cross sectional study in middle aged men from three European countries." Thorax 54.11 (1999): 1021-1026.
  7. Varraso, Raphaëlle, Walter C. Willett, and Carlos A. Camargo Jr. "Prospective study of dietary fiber and risk of chronic obstructive pulmonary disease among US women and men." American journal of epidemiology 171.7 (2010): 776-784.
  8. Hirayama, Fumi, et al. "Soy consumption and risk of COPD and respiratory symptoms: a case-control study in Japan." Respiratory research 10.1 (2009): 56.

Referenties Nierinsufficiëntie

  1. Lin, Julie, Frank B. Hu, and Gary C. Curhan. "Associations of diet with albuminuria and kidney function decline." Clinical Journal of the American Society of Nephrology 5.5 (2010): 836-843.
  2. Knight, Eric L., et al. "The impact of protein intake on renal function decline in women with normal renal function or mild renal insufficiency." Annals of internal medicine 138.6 (2003): 460-467.
  3. Moe, Sharon M., et al. "Vegetarian compared with meat dietary protein source and phosphorus homeostasis in chronic kidney disease." Clinical Journal of the American Society of Nephrology 6.2 (2011): 257-264.
  4. Wiwanitkit, Viroj. "Renal function parameters of Thai vegans compared with non-vegans." Renal failure 29.2 (2007): 219-220.
  5. Patel, Kajal P., et al. "The production of p-cresol sulfate and indoxyl sulfate in vegetarians versus omnivores." Clinical Journal of the American Society of Nephrology 7.6 (2012): 982-988.
  6. Soroka, N., et al. "Comparison of a vegetable-based (soya) and an animal-based low-protein diet in predialysis chronic renal failure patients." Nephron 79.2 (1998): 173-180.
  7. Bergesio, F., et al. "Cardiovascular risk factors in severe chronic renal failure: the role of dietary treatment." Clinical nephrology 64.2 (2005): 103-112.
  8. Azadbakht, Leila, and Ahmad Esmaillzadeh. "Soy-protein consumption and kidney-related biomarkers among type 2 diabetics: a crossover, randomized clinical trial." Journal of Renal Nutrition 19.6 (2009): 479-486.
  9. Soroka, N., et al. "Comparison of a vegetable-based (soya) and an animal-based low-protein diet in predialysis chronic renal failure patients." Nephron 79.2 (1998): 173-180.
  10. Marangella, M., et al. "Effect of animal and vegetable protein intake on oxalate excretion in idiopathic calcium stone disease." British journal of urology 63.4 (1989): 348-351.
  11. Key, Timothy J., Gwyneth K. Davey, and Paul N. Appleby. "Health benefits of a vegetarian diet." Proceedings of the Nutrition Society 58.2 (1999): 271-275.
Dennis

Dennis

Hi! Ik ben Dennis, bioloog met hart voor dierenwelzijn en duurzaamheid, diehard foodie en gek op prikkelende gedachten. 

Lees meer

Plantbased Dennis op Instagram

Ik ben het meest actief op Instagram! Hier post ik bijna dagelijks wat ik eet, koop, doe, lees of denk. Volg me op @plantbased_dennis!

Deze site maakt gebruik van 100% vegan cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Wil je dit liever niet, klik dan op 'minimaal'.