Hart- en vaatziekten

Hart- en vaatziekte is wereldwijd de nummer 1 doodsoorzaak, maar staat met 25 procent van de sterftegevallen in Nederland op nummer 2, vlak achter kanker (31 procent).1 Hieraan overlijden in Nederland meer dan honderd mensen per dag, een kleine 40.000 per jaar. Het eten van dierlijke producten zorgt voor een drastische verhoging van het risico op hart- en vaatziekte, omdat dierlijke producten veel meer cholesterol, transvetten en verzadigde vetten bevatten die hart- en vaatziekten veroorzaken. Zo bevat varkensvlees wel vijf keer zo veel verzadigde vetten als bijvoorbeeld tofu. Plantaardige voeding, daarentegen, heeft juist een beschermende werking tegen hart- en vaatziekten. Duik met mij even de wetenschappelijke literatuur in!

Zet je schrap

Stipt op nummer 1 van hart- en vaatziekten staat ischemische hartziekte, een zuurstoftekort van de hartspier. Daaraan sterven wereldwijd zo’n 10 miljoen mensen per jaar. Het eten van vlees verhoogt het risico op ischemische hartziekte met maar liefst 32 procent (hallo!?).2 Dat blijkt uit een grootschalig Brits onderzoek waarin 44.500 mensen zo’n 12 jaar lang werden gevolgd. Vegetariërs (inclusief veganisten in deze studie) hadden dus gewoon een derde minder kans om deze killeraandoening te krijgen.

Nog niet overtuigd?

Volgens een onderzoek gepubliceerd aan Harvard University, uitgevoerd onder meer dan 100.000 mensen die meerdere jaren werden gevolgd, verhoogt zeer regelmatige vleesconsumptie het risico om te overlijden aan hart- en vaatziekten met 18 procent voor mannen en zelfs met 21 procent voor vrouwen!3 Het sterfterisico door kanker was in deze studie trouwens 10 procent voor de mannen en 16 procent voor de vrouwen. Deze onderzoekers van Harvard concludeerden ook dat als mensen rood vlees (varken, koe, geit, etc) zouden vervangen door volkorengraan of andere plantaardige eiwitten, de kans op vroegtijdige sterfte met maar liefst 14 procent zou afnemen.

Okee, nog eentje dan

Een andere studie concludeerde zelfs dat veganisten tot wel 42 procent minder kans hebben om te overlijden aan hart- en vaatziekten en 75 procent minder kans hebben op een te hoge bloeddruk.4 Dat veganisten de laagste bloeddruk hebben van alle dieetgroepen werd trouwens ook gevonden door andere studies.5-6 Rood en bewerkt vlees zorgen trouwens ook voor een significant hoger risico op beroertes.7

Planten to the rescue!

Ondertussen zijn voedingsvezels de beste beschermers tegen hart- en vaatziekten. En die zitten dan weer enkel in plantaardige producten, niet in dierlijke. Zo is uit the nurses’ health study, een enorm gezondheidsonderzoek waarin honderdduizend vrouwen 35 jaar lang werden gevolgd, gebleken dat het eten van een kom havermout per dag even goed voor de levensverwachting is als vier uur per week hardlopen.8 Ook twee keer in de week een handjevol eten, had dezelfde correlatie met een langere levensverwachting. Sommige studies concluderen zelfs voorzichtig dat een plantaardig dieet niet alleen helpt in voorkomen van hart- en vaatziekten, maar ook helpt bij het genezen ervan en zelfs één van de meest effectieve ‘behandelingen’ is.9-10 Tot slot bieden kaliumrijke producten een beschermende werking tegen beroertes. Vooral plantaardige producten zoals aardappelen, witte bonen, tomatenpuree en dadels zijn rijk aan kalium.11

Referenties:

  1. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/28/kanker-oorzaak-bij-31-procent-van-de-sterfgevallen
  2. Crowe, Francesca L., et al. "Risk of hospitalization or death from ischemic heart disease among British vegetarians and nonvegetarians: results from the EPIC-Oxford cohort study." The American journal of clinical nutrition (2013).
  3. Pan, An, et al. "Red meat consumption and mortality: results from 2 prospective cohort studies." Archives of internal medicine 172.7 (2012): 555-563.
  4. Le, Lap Tai, and Joan Sabaté. "Beyond meatless, the health effects of vegan diets: findings from the Adventist cohorts." Nutrients 6.6 (2014): 2131-2147.
  5. Pettersen, Betty J., et al. "Vegetarian diets and blood pressure among white subjects: results from the Adventist Health Study-2 (AHS-2)." Public health nutrition 15.10 (2012): 1909-1916.
  6. Yokoyama, Yoko, et al. "Vegetarian diets and blood pressure: a meta-analysis." JAMA internal medicine 174.4 (2014): 577-587.
  7. Chen, G. C., et al. "Red and processed meat consumption and risk of stroke: a meta-analysis of prospective cohort studies." European journal of clinical nutrition 67.1 (2013): 91.
  8. Baer, Heather J., et al. "Risk factors for mortality in the nurses’ health study: a competing risks analysis." American journal of epidemiology 173.3 (2010): 319-329.
  9. Esselstyn Jr, Caldwell B., and M. Golubic. "The nutritional reversal of cardiovascular disease–fact or fiction." J Exp Clin Cardiol (2014).
  10. Ornish, Dean, et al. "Can lifestyle changes reverse coronary heart disease?: The Lifestyle Heart Trial." The Lancet 336.8708 (1990): 129-133.
  11. D'Elia, Lanfranco, et al. "Potassium intake, stroke, and cardiovascular disease: a meta-analysis of prospective studies." Journal of the American College of Cardiology 57.10 (2011): 1210-1219.
Dennis

Dennis

Hi! Ik ben Dennis, bioloog met hart voor dierenwelzijn en duurzaamheid, diehard foodie en gek op prikkelende gedachten. 

Lees meer

Plantbased Dennis op Instagram

Ik ben het meest actief op Instagram! Hier post ik bijna dagelijks wat ik eet, koop, doe, lees of denk. Volg me op @plantbased_dennis!

Deze site maakt gebruik van 100% vegan cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Wil je dit liever niet, klik dan op 'minimaal'.